afb. Daria Scagliola, 22 oktober 2013
|
De drie overige kraagstenen tegen de koorzijde zijn niet meer authentiek. Zij werden nauwgezet gekopieerd naar de oude kraagstenen die blijkens enkele negentiende-eeuwse foto’s wel waren bewaard. De onderzijde van kraagsteen k48 wordt gevormd door een vrouwenbuste, waarvan de schouders in de holte van de geprofileerde pilaar verdwijnen. De vrouw heeft een opvallend gedrapeerd kapsel met pijpekrullen en zij draagt een hoofdkrans van bloemen. Over de schouders zijn fijn versierde banden met ranken en bloemen uitgehouwen die een welgestelde afkomst suggereren. Uit het hoofd en de schouders van de vrouw ontspruiten vele sterk gestileerde koolbladeren die het voetstuk ondersteunen. De koolbladeren zijn zo strak vormgegeven dat de voorzijden ervan onberispelijk de contouren van het vijfzijdige natuursteenblok volgen. Bij de schouders is te zien dat het beeldhouwwerk in tweede instantie is bewerkt om het te laten passen op de huidige plek, waardoor het aannemelijk is dat de kraagsteen oorspronkelijk niet voor deze plaats en niet in aansluiting op de pilaarprofilering was bedoeld. Opmerkelijk genoeg kent deze kraagsteen een overtuigende pendant in de vorm van een mannenkop in de noordelijke kooromgang (k35), vanuit hier niet zichtbaar, precies gespiegeld aan het koor. Boven het neogotische beeld dat op kraagsteen k48 is geplaatst, is het baldakijn nog authentiek, met enkele reparaties in de vorm van hogeltjes en spuwertjes uit het einde van de negentiende eeuw. Naast dit baldakijn zijn twee kleine kraagstenen aangebracht (k48a, k48b). Ze zijn vrijwel identiek aan elkaar met koolbladeren die de sterk geprofileerde voetstukken ondersteunen en uit een bloem ontspruiten. | 147 |
Ronald Glaudemans, De Sint-Jan te 's-Hertogenbosch : Bouwgeschiedenis en bouwsculptuur 1250-1550 (2017) 147
Ronald Glaudemans, De Sint-Jan te 's-Hertogenbosch : Bouwgeschiedenis en bouwsculptuur 1250-1550 (2017) 147